Het domino-effect van COVID-19 en de oorlog in Oekraïne hebben de toeleveringsketens verstoord en de kosten verhoogd, waardoor fabrikanten drie manieren hebben om te overleven: rechtstreeks de prijzen verhogen, het product herformuleren met goedkopere materialen of producten in golven verkleinen.
Omdat klanten gevoeliger zijn voor prijsverhogingen of kwaliteitsverminderingen, kozen veel bedrijven ervoor om een deel van het product af te nemen zonder de prijs te wijzigen. Fabrikanten noemen deze praktijk ‘kostenverlaging’. Maar consumenten noemen het krimpflatie.
De terugslag van de krimp
Krimpflatie is niet nieuw en lange tijd werd het beschouwd als een standaard, zo niet noodzakelijkerwijs ethische, manier van zakendoen, vooral tijdens recessies. Het werd stapsgewijs gedaan – in stukjes en beetjes – en daarom kwam het zelden onder de radar van de consument. Maar de afgelopen twee jaar, een tijd waarin de financiële zorgen van consumenten ongekend hoog zijn, blijft krimpflatie niet onopgemerkt.
Volgens een recent consumentenonderzoek door Gartner: “In het afgelopen jaar zegt 70% van de consumenten dat ze krimp of skimpflatie hebben opgemerkt [het gebruik van goedkopere materialen in een product] in ten minste één productcategorie. 41% van de consumenten merkte op dat huishoudelijke producten last hadden van krimp, terwijl 32% van de consumenten opmerkte dat producten voor ‘persoonlijke verzorging’ er last van hadden.”
Hier zijn een paar recente voorbeelden van krimpflatie:
Nestle werd onlangs gestraft voor het verlagen van de deelreep Cadbury Dairy Milk van 200 g naar 180 g.
Zakken Party Size Frito Scoops zijn dit jaar teruggebracht van 18 naar 15,5 ounces.
PepsiCo stopt met het uitfaseren van zijn 32-ounce Gatorade-flessen ten gunste van 28-ounce containers.
Naast het feit dat klanten sterk reageren op derving, begrijpen de fabrikanten zelf de ineffectiviteit van deze praktijk. “Het is een kortetermijntactiek voor een langetermijnprobleem. Krimpflatie heeft geen drastische invloed op transportroutes, verpakking of andere vaste overheadkosten, het helpt alleen bij de hoeveelheden grondstoffen, wat betekent dat het niet de herstellende invloed heeft op de marges waar bedrijven vaak op hopen”, aldus Ira Dubinsky, GTM-directeur bij Peak, een bedrijf voor beslissingsinformatie.
Incrementele efficiëntieverbeteringen in de hele toeleveringsketen kunnen helpen
Het aggregeren van gegevens in de traditionele toeleveringsketen is gebruikelijk, maar klantactiviteiten – waar vraag wordt gegenereerd – worden vaak weggestopt in een andere afdeling en werken meestal op een veel gedetailleerder niveau. Het koppelen van fulfilment- en vraaggegevens in de hele toeleveringsketen biedt een enorme kans voor vraagplanners, die al op volle capaciteit werken.
Dit is waar kunstmatige intelligentie (AI) kan helpen. Door locatiegegevens, trends in klantgedrag en gedetailleerde bewegingscijfers van de detailhandel op één plek te hebben, kunnen bedrijven incrementele efficiëntie in de hele toeleveringsketen realiseren. Er worden kostenbesparingen gerealiseerd omdat bedrijven geen omzet mislopen vanwege voorraadproblemen, boetes voor te late levering vermijden, voertuigroutes optimaliseren om brandstofkosten te verlagen, enzovoort.
Beslissingsintelligentie bevorderen met kunstmatige intelligentie
Decision intelligence (DI) is de commerciële toepassing van AI op het besluitvormingsproces. Peak, een AI-platform opgericht in 2015, bouwt DI-applicaties. Het concurreert met platforms als O9, C3 en DataRobot.
Het platform van Peak beschikt over een bibliotheek met kant-en-klare toepassingen die geschikt zijn voor verschillende gebruiksscenario’s in verschillende sectoren, waaronder CPG, detailhandel en productie. Met deze apps kunnen gebruikers AI snel toepassen om commerciële doelstellingen te behalen, terwijl ze de tools krijgen die ze nodig hebben om het gebruik van DI in de loop van de tijd uit te breiden.
“Stel je voor dat je wist wat je moest maken, wanneer je het moest maken, hoeveel je materialen zouden kosten, het aantal verpakkingen per pallet en de meest efficiënte leveringsroute. We hebben geen kristallen bol, maar we hebben wel the next best thing”, aldus Dubinsky.
De stapel vraag- en aanbodtoepassingen van Peak is ontworpen om gegevens uit de hele toeleveringsketen te halen en gebruikt AI om beslissingen te optimaliseren, van inkoop en voorraad tot logistiek en prijsstelling.